E-commerce and direct sales
تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک، همانطور که از عنوان آن مشخص است شیوه نوین تجارت بر پایه بهکارگیری زیرساختهای الکترونیک است. تجارت الکترونیک در اواخر سال 1970 میلادی با ظهور فناوری تبادل الکترونیکی اطلاعات و انتقال الکترونیکی سرمایه به دنیا معرفی شد اما شکل کنونی آن در سال ۱۹۹۱ پدید آمد. تجارت الکترونیکی که برای آسانسازی معاملات اقتصادی بهصورت الکترونیک ایجاد شده بود به شرکتها و سازمانها امکان میداد اسناد الکترونیکی خود (مانند سفارشهای خرید، فاکتورها و رسیدها) را بهصورت الکترونیکی دریافت یا ارسال کنند. در دهه ۱۹۸۰ رشد و پذیرش کارت اعتباری، ماشینهای تحویل و پرداخت خودکار و تلفنبانک منجر به رشد و شکلگیری تجارت الکترونیک شد. از آن زمان هزاران کسبوکار و تجارت خواسته یا ناخواسته وارد این نوع از تجارت شدهاند و بر اساس آن تکنولوژیهای بیشماری متولد شده است. امروزه تصور جهانی بدون تجارت الکترونیکی تقریباً غیرممکن است.
فروش مستقیم
در روشهای فروش و توزیع واسطهای، عمدهفروشان و خردهفروشان با دریافت سود و هزینههای خود از تولیدکننده، وظیفه توزیع و فروش محصولات (کالا یا خدمات) را بر عهده میگیرند. در روش فروش مستقیم، با حذف واسطهها محصول بهصورت مستقیم به دست مصرفکننده نهایی میرسد که علاوه بر مصرف، میتواند فروشنده آن محصول نیز باشد.
فروشندگان در فروش مستقیم برای ترویج و فروش محصولات خود از بازاریابی چهره به چهره و یا گردهماییهای دوستانه و خانوادگی بهره میبرند. در این روش نیاز به سرمایهگذاری اولیه به حداقل رسیده و هر فرد قادر خواهند بود با خرید محصولات مورد نظر به تعداد دلخواه، به فروش آنها بپردازد. در مقابل تولیدکننده نیز به ازای فروش محصولات خود به فروشندگان پاداش میدهد. بهاینترتیب هزینههای توزیع و فروش واسطهها حذفشده و بخشی از سود ناشی از آن به مصرفکنندگان نهایی پرداخت میشود.